مهاجرت به کانادا ، مهاجرت به استرالیا ، اقامت

معرفی وبلاگ

این وبلاگ در زمینه مهاجرت به کانادا و مهاجرت به استرالیا و اقامت فعالیت می کند و دارای به روز ترین مقالت مهاجرتی میباشد.

شرایط اقامت در کشور سوئیس چه قوانینی نیاز دارد؟

پنجشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷ ق.ظ

عنوان : شرایط تحصیل در کشور سوئیس چه معیارهایی نیاز دارد؟

اصولا تحصیلات عالی در کشور سوئیس از پیچیدگی بسیار خاصی در این کشور برخوردار است . کیفیت بسیار بالای سیستم آموزشی این کشور  و همچنین شهرت جهانی مدارک صادره از دانشگاههای سوئیس از یک سو ، تعداد زیاد متقاضیان تحصیل در این کشور دولتمردان را بر آن داشت که شرایط بسیار خاصی برای پذیرش دانشجویان خارجی درنظر بگیرند. هر چند که دانش آموزان سوئیسی نیز چندان از این شریط سخت و پیچیده مستثنی نیستند.

در سوئیس به طور کلی 3 نظام آموزشی  وجود دارد . در قسمت آلمانی زبان، این نظام متاثر از سیستم آموزشی کشور آلمان، در قسمت فرانسوی زبان، متاثر از سیستم آموزشی کشور فرانسه و در قسمت ایتالیائی زبان متاثر از سیستم آموزشی کشور ایتالیا میباشد. علاوه بر این هر ایالت دارای مقررات آموزشی خاص به خود نیز میباشد.

 تقریبا تحصیلات ابتدائی از سن 7 سالگی آغاز میشود و به مدت 6 سال ادامه میابد. سپس تحصیلات راهنمائی به مدت 3 سال ادامه میابد و در مجموع 9 سال تحصیلات اجباری به پایان میرسد . پس از پایان تحصیلات  دوره راهنمائی بیش از 80% دانش آموزان وارد دوره های کار و دانش شده و به فراگیری یک تخصص و حرفه میپردازند. کیفیت نمرات حاصله در دوره راهنمائی  تعیین کننده رشته برای دانش آموزان خواهد بود و معمولان آنان که سطح نمرات بالاتری دارند همواره از شانس بیشتری برای به دست آوردن شغل و حرفه بهتر برخوردارند. طول دوره های کار و دانش 3 سال میباشد و در طول این مدت شخص 4 روز در هفته به کار مشغول شده و 1 روز در هفته نیز در مدرسه بصورت تئوریک حرفه خود را دنبال خواهد کرد. البته در طول این مدت کارآموز از میزان کمی حقوق برخوردار خواهد بود ولیکن پس از اتمام دوره مطابق با قانون کار از حقوق ماهیانه ای حداقل برابر با 3000 فرانک سوئیس برخوردار خواهد شد.

دارندگان مدارک کار و دانش می توانند تا حدودی تحت شرایطی باز تحصیلات خود را تا سطح دوره کاردانی ادامه دهند ولیکن هیچگاه شانس ورود به دانشگاه و یا کالجهای صنعتی را نخواهند داشت و اما، 10% از دانش آموزان پس از پایان تحصیلات اجباری وارد هنرستانها میگردند. طول دوره تحصیل در هنرستانها 4 سال است و این اشخاص نسبت به دانش آموزان کار و دانش از سطح علمی بالاتری برخوردارند و در طول مدت تحصیل تنها در محیط هنرستان و یا کارخانجات وابسته به هنرستان به کارآموزی می پردازند.این اشخاص پس از فارغ التحصیلی می توانند در کالجهای صنعتی تحصیلات خود را حداکثر تا سطح  لیسانس  ادامه دهند . البته  این عده از اشخاص برای ورود به دانشگاه ها نیز باز محدودیتهائی  پیش رو  دارند.

در نهایت 10% از دانش آموزان وارد دوره دبیرستان می شوند. طول این دوره 4 سال می باشد و از کیفیتی بسیار بالا یی برخوردار می باشد، به طوریکه نیمی از این اشخاص پس از اتمام تحصیلات خود به راحتی توسط سازمانهای دولتی جذب کار میشوند و نیمی دیگر به دانشگاه ها  راه میابند .به زبان ساده 5 رشته در دبیرستان ها  وجود دارد. 1-علوم ریاضی 2 -علوم تجربی 3-علوم انسانی 4-علوم ورزشی 5-علوم هنری .بر طبق یک رویه معمول دانش آموزان تنها در شرایطی  مجاز به پایان بردن دوره دبیرستان میباشند که به زبان انگلیسی و دوزبان از سه زبان رسمی سوئیس تسلط کامل داشته باشند. آشنائی به زبان چهارم اختیاری میباشد ولیکن هرکجا شخصی دارای دیپلم دبیرستان سوئیس باشد بدانید که به چهار زبان انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی و فرانسه آشنائی خوبی دارد.

زبان تدریس در دانشگاه های دولتی سوئیس آلمانی،فرانسه و ایتالیائی میباشد. در دانشگاه فریبورگ تحصیل به دو زبان آلمانی و فرانسه می باشد. در بعضی از رشته ها مانند حقوق تسلط کامل به دو زبان آلمانی و فرانسه الزامی است. دانشجویان خارجی که مقیم کشور سوئیس نمی باشند شانسی برای تحصیل در رشته های  علوم پزشکی ، دندانپزشکی،داروسازی و روانشناسی  ندارند. ولیکن در تمامی رشته ها ی دیگر محدودیت خاصی وجود ندارد. در سوئیس دوره لیسانس 3 سال ، فوق لیسانس 2 سال و دکترا 3 سال به طول خواهد انجامید .در بعضی از دانشگاه ها کارشناسی ارشد پیوسته نیز وجود دارد  و 5 سال به طول خواهد انجامید.سال تحصیلی مرکب از دو ترم می باشد. ترم زمستانی وترم تابستانی تا حدودی مشابه به تقویم تحصیلی ایران میباشد و تنها بعضی از دانشگاه ها ترم تابستانی ارائه مینمایند.

در کل کشور سوئیس از لحاظ رفاه اجتماعی یکی از بهترین کشور های دنیا است اما به دلیل گران بودن هزینه های زندگی و هزینه های دانشگاه و از طرفی بالا نبودن رنک دانشگاههای این کشور شاید انتخاب درستی برای دانشجویانی که از ایران میخواهند به اروپا برای تحصیل سفر کنند نباشد.